سرخط خبرها

ضرورت کمک رسانی به یکدیگر در روزهای سخت کرونا | همواره همراه باشیم

  • کد خبر: ۵۲۳۹۶
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳
ضرورت کمک رسانی به یکدیگر در روزهای سخت کرونا | همواره همراه باشیم
درباره ضرورت کمک رسانی به یکدیگر در روز‌های سخت اقتصادی که با شیوع کرونا همراه شده است.
معصومه متین نژاد  | شهرآرانیوز؛  خوبی شرایط سخت و بحرانی مانند وقوع سیل و زلزله این است که ما آدم‌ها یادمان می‌افتد تا چه اندازه به یکدیگر نیازمندیم و همدیگر را دوست داریم، نیاز‌هایی از جنس تأمین معاش روزانه تا حمایت‌های عاطفی.
 
اینکه کسی در این حوالی یا دوردست‌ها دغدغه تو را داشته باشد و بخواهد قدمی هرچند کوچک برایت بردارد حس خوبی است، درست مانند همدلی گسترده‌ای که ابتدای سال و به دنبال قرنطینه عمومی در سراسر کشورمان اتفاق افتاد، یکی با هزار تومان پول، یکی با وقف خدمت و تخصصش و آن دیگری با چشم پوشی از اجاره بهای ملکش. ماندگاری بیش از حد انتظار ویروس کرونا در کشور و تأثیر شدید آن بر معیشت مردم، آن هم در شرایطی که تورم افسارگسیخته باعث شده است دخل و خرج خیلی از خانواده‌ها هیچ جوره باهم نخواند، یک بار دیگر همدلی سراسری همه ما را می‌طلبد، هرکسی در حد توان و تخصصی که دارد.
 
پیدا کردن راهش سخت نیست. فقط کافی است کمی در اطرافمان کنکاش کنیم. اگر هیچ ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد، گزارش امروز ما را بخوانید تا ببینید چقدر فرصت‌های ناب برای همدلی با دیگران وجود دارند که به چشم نمی‌آیند.


کمک‌های مالی تان را ناچیز نشمارید

کمک مالی معمولی‌ترین شیوه‌ای است که می‌توان از آن برای کمک به دیگران استفاده کرد. نیازی نیست این کمک در حد تهیه کامل جهیزیه یک دختر، ساخت یک خانه یا هزینه عمل یک بیمار باشد. هم چنین لزومی ندارد ثروتمند و بی نیاز باشید تا بتوانید به دیگران کمک کنید.
 
اگر هر کسی در حد توان خودش حتی به اندازه یک اسکناس دوهزارتومانی در کاری خیر سهیم شود، با مشارکت‌های گسترده مردمی، می‌توان هر مشکلی را حل کرد. حتی می‌توانید با اختصاص روزانه مبلغی اندک و پرداخت آن به صورت غیرحضوری، از این طریق، سهم خود را به نیازمندان بپردازید.


با اهدای خون، به دیگران زندگی ببخشید

هوا که سرد می‌شود، از میزان مراجعه‌های حضوری اهداکنندگان خون هم کاسته می‌شود. این در حالی است که میزان نیاز هم وطنانمان به این ماده حیات بخش در مقایسه با ماه‌های پیش از آن تغییری نکرده است. گذشته از آن، یک سالی می‌شود که پلاسمای خون بهبودیافتگان بیماری کرونا حکم دارو را برای مبتلایان به این بیماری پیدا کرده و این موضوع نیاز کشور به ذخایر خونی را بیش از پیش افزایش داده است.
 
بنابراین، اگر شرایط بدنی لازم را دارید، به شکرانه سلامتی تان، به اهدای خون بیش از هر کمک دیگری در این روز‌ها توجه داشته باشید. نگران احتمال ابتلا به ویروس کرونا در مراکز اهدای خون هم نباشید، چون بیش از هر جای دیگری به رعایت دستور‌های بهداشتی توجه دارند.


به طرح مردمی شهید سلیمانی بپیوندید

اگر درباره طرح شهید سلیمانی چیز‌هایی شنیده باشید، می‌دانید که این یک طرح عمومی و داوطلبانه سلامت محور با هدف ریشه کنی ویروس کروناست و قرار است در این طرح گسترده، از بیماریابی تا تأمین معیشت خانوار‌های درگیر با این بیماری، زیر پوشش خدمات داوطلبانه قرار بگیرد، یعنی هرکسی هرچه درتوان دارد می‌تواند به میدان بیاورد و به پیشبرد این طرح کمک کند.
 
حتی می‌توانید بخشی از خدمات مانند بسته بندی یا دوخت و دوز را در خانه و بدون مراجعه حضوری به جایی انجام بدهید. برای مشارکت در این طرح و مشخص شدن نوع کمکی که می‌توانید انجام بدهید، با پایگاه بسیج محله، مسجد، اداره‌ها و پایگاه‌های سلامت در شهرمان ارتباط بگیرید.


ماسک پارچه‌ای بدوزید و توزیع کنید

نیاز به ماسک این روز‌ها که همه ملزم به استفاده از آن هستند، یک نیاز ضرور و اولیه است، به ویژه برای بسیاری از خانواده‌ها در حاشیه شهر که حکم یک خرج اضافه را هم پیدا کرده است.
 
توصیه ما به شما این است که به جای ماسک‌های سه لایه یک بارمصرف، کمی هزینه و وقت بیشتری بگذارید و خودتان ماسک پارچه‌ای تولید کنید. سپس آن‌ها را در اختیار خانواده‌های نیازمند به ویژه در حاشیه شهر قرار بدهید. با این کار، از خرج‌های اضافه یک خانواده برای مدتی طولانی جلوگیری کرده و سلامتی را به آن‌ها هدیه داده اید.


قبل از سرما خانه تکانی زمستانی کنید

بدی فصل زمستان این است که هیچ جوره نمی‌توان از سرمای استخوان سوز آن فرار کرد. برای همین، این روز و شب‌ها بیش از قبل باید به یاد بی سرپناه‌ها در شهرمان باشیم. اگر سری به کمد لباس هایتان بزنید، چیز‌های زیادی پیدا می‌کنید که در عین نو بودن، دیگر به دردتان نمی‌خورد یا سال هاست از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.
 
جز لباس، پتو و وسایل گرمایشی هم می‌تواند گرمابخش زندگی نیازمندان باشد. البته همیشه باید نو و تمیز بودن آن‌ها در نظر داشته باشید، چون گیرنده مستقیم کمک‌های شما خداوند خواهد بود. اگر خانواده‌ای را هم نمی‌شناسید که کمک‌های شما به درد او بخورد، با یکی از خیریه‌های شهر تماس بگیرید. آن‌ها در اولین فرصت، ترتیب دریافت و ارسال کمک‌های شما را خواهند داد.


همراه مدافعان سلامت شهرمان باشید

جز کارکنان بخش بهداشت و درمان نظیر پزشکان، پرستاران و کارکنان خدمات در مراکز درمانی، این روز‌ها مدافعان سلامت دیگری هم داریم که حکم همراه بیمار را دارند. بیمارانی که در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها بستری هستند و شرایط جسمانی خوبی هم ندارند، به دلیل اینکه نمی‌توانند همراه داشته باشند، بیش از دیگر بیماران برای کارکنان بخش درمان مسئولیت ایجاد می‌کنند.
 
از این رو، شاهد آن هستیم که از ابتدای شیوع کرونا و بستری شدن بیماران، عده‌ای برای کمک به این کارکنان، داوطلبانه وارد میدان می‌شوند. اگر شما از سلامت جسمانی خوبی برخوردارید و شرایطش را هم دارید، می‌توانید با گروهی از دوستانتان به صورت شیفتی در این امر خیرخواهانه مشارکت کنید.


نیازمندان محله تان را شناسایی کنید

در هر محله‌ای تعدادی سالمند، ازکارافتاده، بیمار مزمن و معلول داریم که در این روز‌های کرونایی هرچه حضورشان در جامعه حتی برای تأمین مایحتاج اولیه کمتر باشد، بهتر است.
 
شما می‌توانید با شناسایی این افراد و پذیرفتن مسئولیت بخشی از کار‌های روزانه آن ها، مانند خرید و آنچه خارج از توان آن هاست، در کنار برنامه‌های خودتان به این افراد و حفظ سلامت جامعه کمک بسزایی بکنید. در ضمن، خدمت رسانی به چنین افرادی در فامیل و خویشاوندان، حکم همان صله رحم را دارد که می‌توان در این روز‌ها به بهترین شکل آن را به جا آورد.


برای کارتن خواب‌ها هم فکری بکنید

ایجاد گرم خانه برای کارتن خواب‌ها و بی سرپناه‌ها از اتفاقاتی خوبی است که چند سالی می‌شود در شهرمان به همت سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف اتفاق افتاده است. با وجود این، آمار‌ها نشان می‌دهد بخش زیادی از کارتن خواب‌ها به دلایلی از مراجعه به این مراکز خودداری می‌کنند.
 
اگر سری به برخی مناطق در حاشیه شهرمان مانند خین عرب زده باشید، این افراد را دیده اید. می‌توانید در این شب‌های سرد با تهیه یک وعده غذای گرم و لوازمی مانند لباس گرم و پتو به این افراد هم کمک کنید. یادتان باشد این از آن کار‌های خیری است که باید مشارکتی و گروهی انجام بدهید.


زکات هنر و تخصصتان را بدهید

برای کمک به دیگران، همیشه نباید دست به جیب شد. گاهی لازم است از هنر و تخصصی که دارید مایه بگذارید. برای نمونه هفته‌ای چند ساعت کاری را که بلدید و درتخصص شماست، خواه کار یدی باشد مانند تعمیرات خواه کار فکری مانند تدریس، بدون دریافت دستمزد، صرف تأمین نیاز یک فرد بکنید. می‌توانید این خدمت را به یک مؤسسه خیریه و در یک مسیر بهینه ارائه دهید که شکل محترمانه تری هم داشته باشد.
 
اگر هم مالک وسیله یا مکانی هستید، می‌توانید در اجاره آن، شرایط افراد نیازمند را بیش از قبل در نظر بگیرید یا به دلیل شرایط بد اقتصادی، از دریافت حق کامل مالکیتتان خودداری کنید مانند بسیاری از مالکان خانه یا مغازه‌هایی که امسال به دلیل تعطیلی‌های بسیار ناشی از کرونا از گرفتن اجاره بهای ملکشان خودداری کردند.

 

واسطه خیر برای دیگران باشید

خیلی وقت‌ها کمک رسانی به دیگران خارج از توان ماست، مانند وقتی که شخصی وامی می‌خواهد و نیاز به ضامن کارمند دارد یا به مشکلی برخورده و به وکیل نیاز پیدا کرده است یا برای انجام کاری پولی می‌خواهد که تأمین آن از عهده ما خارج است.
 
در چنین مواقعی، بهترین کمکی که از دست ما برمی آید معرفی او به افرادی است که بتوانند مشکلش را حل کنند یا ایجاد گروهی از نیکوکاران برای تأمین مشارکتی نیاز مالی آن فرد. خلاصه، به جای اینکه از قدرت مالی و تخصصی خودمان برای کمک به آن فرد استفاده کنیم، از اعتبار و آبرویمان مایه بگذاریم و مشکلش را حل کنیم.


به صرف مطالعه

دیگردوستی مؤثر برگزینیم

همواره همراه باشیم

مرجان حسین زاده - اگر کتاب «دیگردوستی مؤثر» تألیف پیتر سینگر (ترجمه آرمین نیاکان) را خوانده باشید، با یک ایده مؤثر از سبک زندگی که در حال رایج شدن در سراسر دنیاست روبه رو شده اید. در بخش‌هایی از کتاب چنین آمده است که گاهی می‌پنداریم هیچ قدرتی نداریم، اما این طور نیست. ما می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم گرچه دنیا در حد مطلوب ما تغییر نخواهد کرد.
 
پس بر خیری که شخصا می‌توانید برسانید تمرکز کنید، نه بر مسائلی که باقی می‌مانند یا حلشان دست شما نیست. در قسمت دیگر این کتاب روش‌هایی معرفی شده است که بتوانیم بیشترین خیر را به دیگران برسانیم. مت ویچ، دانش آموخته رشته فلسفه، بعد از مطالعه این کتاب به این نتیجه رسیده است که با ساده زیستی باید بخش بزرگی از درآمد به مؤثرترین خیریه عطا شود، برگزیدن حرفه‌ای که بیشترین در آمد را برای رساندن بیشترین خیر ممکن به نیازمندان دارد و صحبت حضوری و اینترنتی تا ایده کتاب به گوش دیگران برسد. این کتاب به این نکته توجه می‌دهد که چه چیزی به انسان‌ها انگیزه می‌بخشد که یک «دیگردوست مؤثر» باشند.
 
نویسنده معتقد است انسان‌ها از این رو ممتازند که از هنجار‌های اجتماعی فاصله می‌گیرند و انگیزه شان را از عشق و محبتی که این روز‌ها حرفش همه جا هست عملی می‌کنند.
 
در ادامه، کتاب به بومی بودن یا جهانی شدن نوعی جنبش می‌پردازد و نتیجه می‌گیرد دیگردوستی مؤثر به منزله نوعی پیشرفت در رفتار اخلاق مدار است که نشانگر پیشرفت در کاربرد عملی استعداد عقلی ماست، جنبشی در حال ظهور، به این معنی که باید توسعه و گسترش یابد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->